شرکت دانش بنیان بن یاخته

شرکت دانش بنیان بن یاخته

مرکز تحقیقات فناوری بن یاخته :

مرکز تحقیقات بن‌یاخته به‌عنوان اولین مرکز خصوصی در حوزه مهندسی بافت و نانوتکنولوژی درایران، فعالیت‌های خود را از سال 1383 به‌طور رسمی آغاز نمود. گرچه درحال حاضر عمده فعالیت‌های این مرکز در قالب طرح‌ها و پروژه‌های تحقیقاتی می‌باشد؛ ولی اهداف کلان و بلند‌مدت شرکت دستیابی به محصولات کاربردی جهت ترمیم و بازسازی بافت‌های آسیب‌دیده می‌باشد. به‌دلیل چند‌نظمی بودن رشته مهندسی بافت، موفقیت استراتژی‌های مربوطه، نیازمند حضور و همکاری نزدیک متخصصان از حوزه‌های مختلف علوم می‌باشد.

جهت نیل به این هدف مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته با جذب نخبگان علمی و صنعتی از حوزه‌های مختلف شامل علوم پایه، پزشکی، فنی و مهندسی و با ورود به عرصه فناوری‌های نوین به‌ویژه فناوری نانو و زیست‌فناوری، تلاش گسترده‌ای را در جهت ارتقاء علمی کشور در این حیطه آغاز کرده است. درحال حاضر پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته از طریق تعامل بین سه گروه پژوهشی نانوتکنولوژی و مهندسی بافت، بیولوژی مولکولی و مهندسی ژنتیک و گروه سلول‌های بنیادی صورت می‌پذیرد.

 

گروه بیولوژی سلول‌های بنیادی

گروه پژوهشی زیست شناسی سلولی و سلول‌های بنیادی مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته در زمینه‌های مختلف مرتبط با علوم سلولی و علوم مربوطه به خصوص تحقیقات پایه و کاربردی در حوزه سلولهای بنیادی فعالیت می‌نماید. از مهمترین محورهای تحقیقاتی این گروه می‌توان به تولید سلول های بنیادی پرتوان القایی ( iPSC) ، مهندسی بافت‌های استخوانی، کبد، پوست و بسیاری از بافت‌ها و همچنین مطالعات در زمینه کشت سه بعدی سلول‌ها و تاثیر داربست‌های سلولی بوده است. این گروه تحقیقاتی یکی از گروه‌های پیشرو در تولید سلول‌های پرتوان القایی در کشور ایران است.


گروه نانوتکنولوژی و مهندسی بافت

مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته اولین مرکز تحقیقات خصوصی در حوزه نانوتکنولوژی بوده و آزمایشگاه‌های این بخش از مجهزترین آزمایشگاه‌های نانوتکنولوژی و مهندسی بافت محسوب می‌شوند. هرچند فعالیت‌های اصلی این گروه پژوهشی بر طراحی و ساخت بیومتریال‌هایی با ویژگی‌های منحصر به‌فرد برای کاربردهای مختلف پزشکی استوار می‌باشد؛ ولی مهم‌ترین و محوری‌ترین وظیفه این گروه پژوهشی طراحی و ساخت داربست‌های مهندسی برای به‌کارگیری در حوزه‌های مختلف مهندسی بافت به‌حساب می‌آید.


گروه بیولوژی ملکولی و مهندسی ژنتیک

گروه زیست‌شناسی ملکولی و مهندسی ژنتیک مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته پیشرو در تکنولوژی‌هایی چون میکرو RNA، کلون سازی ژن، دستورزی ژنومیک است. این گروه را می‌توان یکی از توانمند‌ترین آزمایشگاه‌های مهندسی ژنتیک ایران نامید که از پیشگامان علم میکرو‌RNA و تحقیقات مهندسی ژنومیک بوده است. این گروه در فناوری‌های مهندسی ژنومیک نیز سرآمد بوده و از پروژه های انجام شده در این بخش میتوان به فرایندهای دست ورزی ژنی در مسیر تولید بز ترانسژن و موش‌های ترانسژن و همچنین اجرای پروژه‌های بزرگ کلونینگ و بیان ژن اشاره نمود.


گروه جنین شناسی و ترانسژن

گروه ترانس‌ژن و جنین شناسی مرکز تحقیقات فناوری بن‌یاخته یکی از گروه‌های جوان و فعال مرکز بوده که دستاوردهای بزرگی چون بز ترانسژن و موش‌های ترانسژنیک حاصل همکاری مشترک این گروه و سایر گروه‌های پژوهشی مرکز است. هدف اصلی از تشکیل این گروه انجام پژوهش ‌های بنیادی، کاربردی و بالینی بر مکانیسم‌های مولکولی لقاح، روند تکوین جنین، بلوغ آزمایشگاهی گامت ها، انتقال ژن به گامت و جنین و انتقال هسته سلولهای سوماتیک به منظور همانند سازی تولید مثلی و درمانی بوده و در این زمینه به دستاوردهای قابل توجهی دست یافته است.